We hebben een luipaard gezien! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu We hebben een luipaard gezien! - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

We hebben een luipaard gezien!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

Hoiiii,

We leven nog hoor!
Woensdag middag, na de hippo tour, hebben we het rustig aan gedaan: boekje gelezen aan het zwembad, gewassen, papa en mama koffie gaan drinken en aan het einde van de middag hebben we nog gekaart. Daarna hebben we wat gegeten bij de italiaan.
De volgende dag moesten we op tijd ons bed uit om om 8uur op game drive te gaan! Het was een mooi park en we hebben weer verschillende dieren gezien, jammer genoeg weer geen luipaard... Onderweg vertelde de gids ook verschillende dingen over de omgeving die we nog niet wisten en erg interessant zijn. S'middags hebben we 2 snorkels gehuurd en zijn we naar het strand gereden. Hier hebben we de rest van de middag lekker gelegen, hoewel het wel een beetje waaide, en een beetje gezond. Van de vissen in het water was niet veel te zien, zelf heb ik niet gesnorkeld, omdat ik de zee een beetje koud vond... Daarna weer terug naar het hotel en s'avonds weer lekker wat gegeten en gekaart.
Vrijdag zijn we naar Salt Rock gereden, weer vroeg door, en daarna naar een plaatsje net buiten Durban gegaan waar we eerst wat gegeten hebben en daarna naar een MEGA shopping mall zijn gegaan. Het was lekker om weer wat 'bekendere' merken en winkels rond je te hebben. S'avonds hebben we in Salt Rock wat bij de lokale pub gegeten en bij iedereen was het wel lekker behalve bij mij. Niks op mn bord was eigenlijk lekker. Het vlees was koud, de friet te zout en de calamari was ook niet echt lekker. Ik heb eigenlijk spijt dat ik het niet heb terug gestuurd.
Zaterdag zijn we om 9uur gevlogen van Durban naar Port Elizabeth en daarna zijn we naar Addo gereden, we zijn vroeg door gegaan zodat we s'middags naar het park konden om daar hopelijk het luipaard te zien. Eerst daar even wat gegeten en daarna met de auto op pad en zoeken. We hebben heel veel zebra's, kudos en wratten zwijntjes gezien (die erg schattig zijn) maar weer geen luipaard... Wat we wel jammer vonden. Achteraf hebben we het nog aan een paar mensen gevraagd en die zeiden dat ze helemaal niet in het park zitten. We hadden dus gewoon valse hoop! S'avonds hadden we erg speciaal gegeten. Mama en ik hebben wildebeest gegeten en papa en paul kudu steak. Claudia had kip. En het was erg lekker!!! We kregen er ook nog 7 verschillende groentes bij, want het was een organisch restaurant. Het was wel lekker om weer eens groenten te hebben, ook al heb ik ze niet allemaal opgegeten.
De volgende dag hebben we dan uiteindelijk de luipaard gezien! We zijn naar een cheeta farm geweest waar ze allemaal verschillende katachtigen hadden. Meerkatten, cheetas, leeuwen, lynx achtige katten en ook de luipaard dus! Dit was nog niet het gaafste. 2 cheetas die ze daar hebben zijn tam. Dus we mochten in de kooi en een van de cheetas aaien!!!! Dus Paul, Clau, papa en ik hebben dat allemaal gedaan. De cheeta voelde erg zacht aan en heeft Paul ook nog gelikt. Achter het park zit een goede gedachte. Alle dieren die daar zitten zijn of bedreigt en die proberen ze te laten paren. Of ze worden opgevangen, omdat er iets met de dieren aan de hand is waar door ze door omstandigheden niet weg konden. Dit vond ik zelf wel mooi en leuk om te horen.
S'middags hebben we een rondleiding gehad op de boerderij van het guesthouse waar we verbleven. Dit is namelijk een organic farm, de boer teelt alleen maar bio sinaasappels en citroenen. Achter zo'n boerderij zit nog heel veel werk en hij vertelde ook waarom hij bio is gaan doen. Ook dit was erg interessant. S'avonds weer wat gegeten en gaan slapen.
Maandag, vandaag, zijn we om 8uur door gegaan opweg naar Knysna. Onderweg zijn we drie keer gestopt. Eerst bij een hoge brug, daarna naar een park gegaan waar we een wandeling hebben gedaan naar een mooie hangbrug waar we ook over zijn gegaan. Dit was aan zee en aan de kust waren hele grote golven en rotsen en als de golven tegen de rotsen kwamen spatte het water helemaal omhoog, echt heel gaaf! De wandeling was ook erg mooi, alhoewel we toen we allemaal, behalve Paul, merkten dat we veel in de auto hebben gezeten, want onze conditie is en was zo wie zo al niet top...
Na de wandeling wat gegeten en daarna naar een 260 meter hoge brug gegaan waar ze van af bungiejumpten. Dit zag er echt gaaf uit!!! Zelf heb ik er ook nog even over na zitten denken om te springen, want het is echt een gave kans, als je het doet moet je het wel gelijk goed doen, want dit is de hoogste brug waar je van af kan jumpen van heel de wereld. Ik voelde me alleen heel de dag niet zo heel fit dus heb het niet gedaan, wel een beetje jammer. Misschien een andere keer.
Daarna door gereden naar ons guesthouse. Is weer een prima kamer, mooi groot. Daarna naar de haven gelopen en omdat het gisteren nationale vrouwen dag was, wat hier een feest dag is, hebben mama en ik besloten dat we zin hadden in spaghetti bolognaise, dus lekker bij de italiaan wat gegeten.

In de restaurants is het vaak zo dat de borden ongeveer gelijk worden weg genomen als je klaar bent met eten, ook al is de rest nog niet klaar. Er is ook altijd veel personeel. Je hebt dan een vaste bediende die uit is op fooi, wat hier normaal is net als in Amerika. We hebben van andere mensen gehoord dat de gemiddelde arbeider hier 1euro per uur verdient (kamermeisjes en in restaurants enzo) dus dat is echt niet veel! Ook als het hier s'nachts helder is zijn de sterren zo mooi en dan zijn er zo veel, echt prachtig vind ik dat! Verder hoe dichter we bij Kaapstad komen hoe kouder het wordt. Het is nu geen weer meer om in een korte broek rond te lopen en een vest heb ik ook standaard aan.

Morgenochtend om 9 uur worden we opgehaald voor een rondleiding door een township...dat zal ook wel indruk maken...

Liefs van ons allemaal

• 10 Augustus 2015 - 20:51

Yvonne:

Geweldig verslag weer, wat een dieren hebben jullie gezien! Veel plezier verder :-)

• 10 Augustus 2015 - 21:13

O-O :

Helemaal met Yvonne eens, fijne dag morgen.

• 10 Augustus 2015 - 22:06

Marc:

20 Jaar geleden zwom er een school dolfijnen langs het strand van Knysna, zitten die er nog steeds, morgen even gaan checken!!!

• 10 Augustus 2015 - 22:15

Marianne:

Heel mooi reisverslag. En wat bijzonder dat jullie een cheeta hebben mogen aaien! Nog veel plezier.

• 10 Augustus 2015 - 22:33

Doeselaartjes:

Mooie reis hoor, klinkt goed allemaal!!

• 10 Augustus 2015 - 23:21

Ankie:

Mooi verslag weer, Laura.
    Die brug, daar heeft Youp z'n eerste bungo jump gedaan. Hij vond het heel gaaf.

• 11 Augustus 2015 - 17:00

Op En Oma Berkhof: