Legers en aardbevingen - Reisverslag uit Xincheng, Taiwan van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu Legers en aardbevingen - Reisverslag uit Xincheng, Taiwan van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

Legers en aardbevingen

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Augustus 2017 | Taiwan, Xincheng

Hoi hoi allemaal,

Maandag werden we om 8:00 opgehaald bij ons hotel om naar het terracotta leger te gaan. Het was iets meer dan een uur rijden. Aangekomen was het al vrij druk, ondanks dat het nog maar 9:30 was! We hebben tickets gekocht en verder gelopen naar de 4 hallen waar de tentoonstelling was. We hadden ergens gelezen dat we bij 4 moesten beginnen en dan terug werken naar 1, dus dat hebben we ook gedaan. In hal 4 stonden vrijwilligers die gratis iets vertelden over wat daar te zien was, dus een meisje heeft ons daar rondgeleid, ze kon best goed engels. In hal 4 stonden 2 bronzen duplicaten van opgravingen en verder nog een paar bronzen voorwerpen. Vervolgens zijn we naar hal 2 gegaan, waar een 'put' was waar ze een deel van de opgravingen gevonden hadden. In de 'put' zelf stonden geen soldaten, maar aan de kant wel en kon je ze van dichtbij bekijken, ze stonden wel achter glas. Vervolgens naar hal 3 gegaan waar weer een 'put' was, hier stonden wel een aantal soldaten opgesteld in de 'put'. Hier hebben we ook weer een kleine rondleiding gehad van een vrijwilliger die ons wat meer kon vertellen. Ondertussen was het best hard aan het regenen en hal 1 was een eindje verder op dus besloten we om een foto te laten maken van ons tussen de terracotta soldaten in hal 3 die dichterbij was. Dit is een hele mooie foto geworden! Toen het iets zachter regende naar hal 1 gegaan waar de grootste 'put' is en de soldaten en paarden in rijen staan opgesteld in de 'put'. Het waren er best veel! Maar toch had ik verwacht dat er meer zouden zijn, maar het bleef alsnog indrukwekkend! Het was hier, en ook in de andere hallen, erg druk! Iedereen stond te dringen om een goed zicht te kunnen krijgen en er was geen hele goeie airco dus het was ook een beetje benauwd. Na hal 1 zijn we weer terug naar het busje gegaan. Het was alleen toen jammer genoeg weer erg hard gaan regenen en we hadden maar 1 paraplu... we besloten dat we toch door zouden lopen want we dachten dat het niet zo ver zou zijn, maar dit viel toch tegen! Claudia en ik liepen samen onder de paraplu en papa, mama en Paul werden doorweekt. Het was toch verder lopen dan we dachten, dus onderweg nog een tweede paraplu gekocht, maar Paul, papa en mama kwamen alsnog doorweekt aan bij het busje en toen moesten we nog een uur terug naar het hotel rijden. De riolering is hier niet zo goed, dus die kon de regen niet zo goed aan waardoor we onderweg ook nog beetje file hadden omdat de autos niet door de diepe plassen konden rijden. Eindelijk aangekomen bij het hotel hebben we even gedouched en drogen kleren aangetrokken en vervolgens tegenover ons hotel in een restaurant wezen lunchen. Dit was erg lekker! Het was weer chinees. Het was nog steeds niet gestopt met regenen dus besloten we maar om daarna weer rustig in het hotel te ontspannen. S'avonds zijn we om 19.30 naar een park in de buurt gegaan waar om 21.00 een fontein show zou zijn. Het was ondertussen weer droog dus we zijn heen gelopen. Hier hebben we in een restaurant wat gegeten, het was een beetje een westers restaurant dus we hebben steak en pizza gegeten maar dit viel allebei een beetje tegen... ook duurde de pizza een beetje lang, de laatste kwam om 8:55 dus die hebben we maar snel in een doos gedaan en meegenomen naar de show. De fontein show was erg mooi. Het water beweegde mee op de muziek. Na de show een taxi terug genomen naar het hotel en zijn we gaan slapen.
De volgende dag hebben we pas om 9:30 ontbeten omdat er niet zo veel op de planning stond behalve s'avonds de trein naar Chengdu nemen. Het was een mooie warme zonnige dag dus we besloten om over de stads muur van Xi'an te fietsen. Op de muur aangekomen bleken we niet genoeg contant geld te hebben, maar na veel gedoe toch fietsen kunnen huren. Tijdens het wachten kon ik de zonnebrand niet vinden, en het was het warmste deel van de dag dat we gingen fietsen, tussen 12:00 en 13:30, we hadden ons allemaal niet ingesmeerd. Het was erg leuk het fietsen! Het was niet druk, en ondanks dat de fietsen te klein voor ons waren en mannen modellen waren, was het mooi! Onderweg toch de zonnenbrand nog gevonden, maar toen was het voor mij helaas al wat te laat. Mn schouders, armen, benen en gezicht lekker verbrand... gelukkig is het wel al wat weg getrokken, alleen in mn gezicht nog niet... we hebben 3/4 van de muur gefietst en zijn toen weer naar beneden gegaan om wat te eten te vinden. We zijn uiteindelijk naar de arabische wijk gegaan waar allemaal kraampjes waren die voornamelijk eten verkochten, het meeste zou alleen niet de nederlandse voedselkeuring door komen... maar wel leuk om allemaal te zien! Hier hebben we wat bij een arabisch restaurant gegeten. Het was okay, maar niet geweldig, we hadden onderandere kippen lever besteld per ongeluk en dit was niet zo lekker, maar de lam weer wel. Nog wat meer rondgelopen en daarna terug naar het hotel. Hier toch ook nog maar wat bij de MacDonalds gegeten, want in de trein zouden we niet veel meer eten dachten we. Om 17:30 kwam het busje ons ophalen en die heeft ons naar het station gebracht. Van af hier ging het allemaal wat minder...
De trein zou om 19:45 vertrekken, maar hij had al vertraging, dus op de borden stond nu 21:00. Gelukkig zaten we in een wat rustigere wacht kamer op zachte stoelen dus goed, wij wachten. We konden door een raam zien waar de rest van de mensen die de trein moesten hebben stonden te wachten. Om 21:00 was er nog geen trein en het enigste wat het personeel kon zeggen was dat hij laat was. Om 21:45 was dan eindelijk de trein er dus konden we instappen en naar onze coupe lopen. In elke coupe konden 4 mensen slapen. Paul, mama en ik sliepen samen in een en Claudia en papa sliepen ieder in een andere. De 4e persoon die bij Paul, mama en mij zou slapen was er nog niet dus hadden we maar besloten dat Claudia daar kon slapen en die Chinees in haar bed zodat ze niet met 3 vreemden zou slapen. Alleen de trein bleef maar stil staan. In de coupe naast ons zaten mensen die engels konden en die hebben ons uiteindelijk uitgelegd dat er een aardbeving was geweest in de buurt van Chengdu dus dat de trein daarom nog niet reed. Er was nog een stel nederlanders in dezelfde wagon en daar hebben we wat mee zitten praten en samen met hun probeerden we er achter te komen wat er aan de hand was. Het personeel sprak geen engels behalve dat ze konden zeggen dat we moesten wachten, dus af en toe via wat gasten die engels konden kregen we wat informatie, zoals dat de aardbeving een nummer 6.5 was en dat het personeel zat te wachten op verdere instructies van boven af. Ondertussen ook de reisorganisatie gebeld om hun te informeren en te vragen wat we moesten doen. Na wat heen en weer bellen en veel wachten werd ons uiteindelijk duidelijk dat we allemaal de trein uit moesten, het was ondertussen al 00:30, en heeft de reisorganisatie kunnen regelen dat we terug naar ons hotel konden waar we konden overnachten. Dus hebben we 2 taxis genomen. Terug in het hotel opnieuw ingechecked en had de organisatie ons verteld dat we niet meer naar Chengdu konden omdat ze niet wisten hoe de situatie daar precies is en we zouden er ook maar 1.5 dag zijn, dus zouden we de volgende dag door kunnen vliegen naar Guilin, waar we zowiezo heen zouden zijn gevlogen na Chengdu. Om 1:30 gingen we dan eindelijk slapen en onze wekker stond om 7:00 want de vlucht zou om 12:00 zijn. Alleen werden we om 7:00 gebeld dat de vlucht gecancelled was... waarschijnlijk ook in verband met de aardbeving. Dus hebben we nog wat verder geslapen en om 9:30 ontbeten. Het is weer een erg warme en zonnige dag en omdat we allemaal nog beetje verbrand zijn zitten we nu nog in het hotel te ontspannen en gaan we straks nog even Xi'an in om te eten en rond te kijken.
We hebben nu weer een nieuwe vlucht morgen naar Guilin, dus hopelijk wordt hij niet weer gecancelled! Het is wel jammer dat we niet naar Chengdu gaan, want hier waren we onder andere naar een panda onderzoekscentrum gegaan waar we allemaal naar uit keken! Het is dus nog even afwachten of we pandas gaan zien hier in China.
We hebben nu ook weer gemerkt hoe beperkt de informatie voorzieningen zijn in China. Er was op het moment zelf erg weinig bekend over de aardbeving en het duurt ook allemaal erg lang voordat ze iets weten. Ook op tv en als je googled zie je amper iets over de aardbeving, toch wel klein beetje raar. Maar we zijn dus allemaal nog veilig en gaan verder proberen te genieten van onze reis!

Liefs van ons vijven!

• 09 Augustus 2017 - 08:51

Vandoeselaar:

Heb je weer leuk geschreven Laura!
    Gelukkig dat jullie nog niet in dat gebied waren!
    Geniet van jullie extra vrije middag☀️

• 09 Augustus 2017 - 09:30

Marianne:

Wat een mooi verhaal en dat leger is toch wel heel bijzonder om te zien.
    Gelukkig dat jullie nog niet in Chengdu waren.
    Goede vlucht morgen naar Guilin.

• 09 Augustus 2017 - 16:29

Yvonne:

Wat mooi geschreven! Heel veel plezier verder!