Eerste dagen Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu Eerste dagen Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Beijing

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 Augustus 2017 | China, Peking

Hallo, we zijn er hoor!

We waren zondag om 10 uur vertrokken naar Schiphol en alles ging erg soepel; er waren geen lange rijen en ze deden niet moeilijk. Om 15:00 vertrok het vliegtuig en 9.5 uur later lande hij in Beijing. Tijdens de vlucht hebben Claudia en ik zoals gewoonlijk geen eten aangenomen en hebben we allemaal een paar films gekeken en iedereen, behalve ik, wat geslapen.
Nadat het vliegtuig geland was moesten we met een bus naar de aankomst hal gaan. Dit ging allemaal soepel tot de overvolle bus een heuvel op moest rijden, langzaam maar zeker ging de bus steeds langzamer rijden en op 3/4 van de heuvel de motor uit viel... Vervolgens reed de bus langzaam achteruit de heuvel uit en probeerde het daarna, met een kleine 'aanloop', nog een keer. Helaas viel weer de motor uit. Gelukkig reed er op dat moment ook net een zo goed als lege bus langs en daar zijn we vervolgens allemaal in over gestapt en verder naar de aankomst hal gereden. Hier werden we opgewacht door een meisje van Riksja die, met ons mee in een busje, naar het hotel heeft gebracht (dit was nog een uur rijden).
Van Riksja hebben we heel lief 3 eetstokjes setjes gekregen en krijgen we nog een verrassing, afwachten wat dat is dus!
In het hotel moesten we nog even wachten tot 1 van de 2 kamers vrij kwam maar toen die vrij kwam hebben papa, mama en ik even 2 uurtjes geslapen en zijn we daarna richting plein van hemelse vrede gegaan met de metro. Daar hebben we onze eerste ervaring met een chinees restaurant gehad. Het was niet druk in het restaurant, we waren ongeveer de enige en als westers iemand val je hier ook echt op tussen alle chinezen! Dus we kregen een kaart en daar staat heel handig allemaal plaatjes op met daaronder de naam van het gerecht in engels en chinees dus vooral aan de hand van de plaatjes hebben we maar 5 gerechten uitgekozen en wat te drinken. Dus toen kwamen ze een voor een de gerechten brengen en waren er al wat meer bedienden/koks naar ons komen kijken vanuit de hoek. We hadden het idee dat we iets raars hadden gedaan, wat misschien ook wel beetje zo was aangezien de gerechten vrij groot zijn en meer bedoeld om te delen. Dus met onze stokjes, normaal bestek was er niet, hebben we de gerechten gegeten. Het viel niet tegen, maar was toch beetje veel dus niet alles opgegeten. Tijdens het eten kwamen nog meer bedienden/koks naar ons kijken, we vielen zeker op.
Na het eten hebben we op het plein even gekeken en vervolgens naar de Tian'an poort gegaan. Het gebouw was heel mooi met vele prachtige details! Daarna wilden we door gaan naar een winkel gebied om daar even te kijken, maar we konden de uitgang niet vinden... die was namelijk niet naast de ingang. Aan de bewaking die daar overal rond loopt hebben we het ook geprobeerd te vragen maar al snel leerden we dat die allemaal geen engels praten, al snel leerden we dat als we iets willen weten dat we het aan jongere mensen moeten vragen, die kunnen vaak wel een beetje engels. Na de uitgang gevonden te hebben opzoek naar het winkel gebied, dit is ook lastig want alle kaarten langs de weg hebben enkel Chinese straatnamen, maar op bordjes staat gelukkig wel de engelse vertaling en op onze eigen kaart gelukkig ook. Eindelijk aangekomen bij het winkel gebied waren onze voeten vrij moe en hadden we het best warm want het zijn nog best wel lange afstanden die je loopt in een beetje benauwde 30 graden. In het winkel gebied hebben we eventjes rond gekeken en daarna hebben we bij een pizzeria even lekker wat gegeten. Vervolgens zijn we terug naar ons hotel gegaan, hebben we allemaal even gedoucht en zijn we vervolgens allemaal zo goed als direct gaan slapen, om 10 uur ongeveer, want we waren dood op!
Vanochtend hadden we om 8 uur afgesproken om bij het hotel te ontbijten, dus Paul, Claudia en ik optijd opgestaan om er optijd te zijn, maar om 8 uur waren we bij de ontbijt halen maar papa en mama waren nergens te bekennen. Dus toen zijn we maar naar hun kamer gegaan en toen bleek dat mama er nog gewoon in bed lag en dat papa net gedoucht was en van plan was om nog een rondje te lopen, want papa dacht dat we pas om 9 uur hadden afgesproken... dus mama snel onder de douch en 20 min later zaten we aan het ontbijt. Er waren typische Chinese dingen om te eten, maar ook toast en cereal. Na het ontbijt hebben we de metro naar de verboden stad genomen. Hier aangekomen, was het mega druk! Overal Chinesen! Het is hier ook normaal dat overal je tas gechecked wordt dus daar was het ook erg druk! Bij de verboden stad stond er ook weer een hele lange rij voor de kaartjes en hebben we even gevraagd of er iets aan de hand was aan een meisje, die vertelde ons dat het Army Day was, een feest dag, daarom dat het dus wat drukker was dan normaal, en normaal is het al druk. In de verbode stad viel het wel mee met de drukte (het was nog steeds wel druk) omdat het een grote stad is, en hebben we daar een paar uur rond gelopen. De verboden stad bestaat uit vele gebouwen die allemaal erg mooi gebouwd en versierd zijn met hele mooie details! Het bevatte ook nog verschillende tentoonstellingen, maar hier was enkele chinese uitleg bij. Tijdens het rondlopen zijn Paul en ik, maar vooral Claudia, een aantal keer gevraagd door Chinezen of we met ze op de foto wilden. Hier hebben we elke keer ja tegen gezegd, maar het is toch wel een beetje bizar, maar de Chinezen vinden het helemaal leuk! Soms werden ook gewoon foto's van ons gemaakt, de ene keer opvallender dan de andere keer, terwijl we aan het lopen zijn. Ook een beetje raar, blijkbaar komen westerse mensen daar toch niet zo veel voor, wat ons ook wel opvalt als we rondkijken, we zien bijna geen westerse toeristen. We hebben voor lunch een taartje en verfrissende lemonade gedronken. Die lemonade viel wel goed, want ook vandaag was het weer warm, maar gelukkig stond er een lekker windje die het een klein beetje afkoelde. Na een paar uur in de stad rond gelopen te hebben, hebben we met 2 tuck tucks een rondje gereden door de Hutungs. Dit was in principe wel leuk om te zien, want het waren een beetje achter buurtjes, maar het was het niet echt waard voor het geld. Maar goed, daarna door naar een ander winkel gebied gelopen/ met de metro gegaan om daar nog even te kijken. Het was eind van de middag dat we daar aankwamen en onze voeten deden al weer erg veel pijn, na even rond gekeken te hebben hebben we daar wat gegeten bij een chinees restaurant, dit was erg lekker en we werden dit keer niet aangekeken gelukkig!
Na het eten wilden we nog naar een show gaan misschien, maar dit hebben we niet meer gedaan omdat we geen taxi konden vinden en we toch allemaal beetje moe waren. Nu zijn we weer in het hotel en gaan straks allemaal weer lekker slapen om morgen er weer fris tegen aan te gaan!
Verder wat ons opvalt in dat alle chinezen heel veel op hun telefoon zitten en van alles foto's maken! Owh en ze hebben hier ook nog best wel vaak hurk wc's, wat wij maar niks vinden, dus die vermijden me maar zo veel mogelijk.

Liefs,

Van ons vijven

• 01 Augustus 2017 - 20:02

Yvonne:

Wat geweldig allemaal. Had niet gedacht dat een westers persoon zoveel bekijks trekt!
    Erg leuk om te lezen!
    Veel plezier verder!

• 01 Augustus 2017 - 21:27

Marianne:

Prachtig verhaal, wat een indrukken al op de 1e dag!
    Heel veel plezier:)

• 02 Augustus 2017 - 09:07

Ria Van Keulen:

Nou die straatnamen lijkt mij ingewikkeld en die uitgang van die winkel. Ik kan soms bij de Bijenkorf de uitgang al niet vinden haha.Leuk dat verhaal over het eten en al die koks die komen kijken haha xxx veel plezier