De laatste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallooo,

S'morgens hebben we dus een tour door een township gedaan en dat was erg interessant. We hadden een private tour van Jonas. We gingen met zn allen in de auto en reden er naar toe. Eerst zijn we bij het ziekenhuis gestopt, niet naar binnen geweest, maar van buiten wat info gekregen. Het was een ziekenhuis speciaal voor de mensen met weinig tot geen geld. Je kon er namelijk gratis je laten behandelen, het was wel wie er als eerst was die als eerst behandeld werd, dus je kon ook gewoon sterven in de wachtkamer... Daarna door gereden naar de woningen. Er worden momenteel allemaal huizen gebouwd door de overheid voor de mensen daar. Het zijn best ok huizen, 2 slaapkamers, woonkamer en een badkamer. Alleen zijn de mensen er nog niet altijd tevreden mee, want als hij niet op de goeie plek staat maken ze heel het huis gewoon kapot... Daarna zijn we naar een kinderdagverblijf gegaan. Hier hebben we ook even in een klasje kunnen kijken. Ze waren bezig met letters leren. Daarna naar een middelbare school geweest. Hier hebben we op het schoolplein gestaan en wat informatie gekregen. Iedereen draagt hier uniformen! Daarna nog wat meer door de township gereden en weer terug naar ons guesthouse. Ik had verwacht dat de leefomstandigheden nog slechter zouden zijn en dat de mensen nog dichter op elkaar zouden wonen, maar dat vond ik nog best wel mee vallen. Heel veel wordt door de overheid betaald. We vragen ons wel af hoe de overheid aan al dat geld komt, want 1 zon huis kost al 10000 euro...
We zijn s'middags eerst wezen lunchen, wat erg leuk en lekker was! Daarna zijn we de heads op gegaan, dit zijn de twee 'heuvels' aan de opening van de baai. Hier waren echt prachtige huizen! Hierna zijn we naar een kraft market geweest en hebben daar nog een schaal gekocht. S'avonds weer lekker gegeten en daarna terug naar het guest house gegaan.
De volgende dag, we hebben echt geen besef van dagen meer, gingen we door naar een boer. Hier was in de omgeving volgens de eigenaar van ons guesthouse niets te doen dus zijn we eerst naar Oudtshoorn gegaan, de tweeling stad van Alphen aan de Rijn! Er was hier ook een inlichting aftrekplaats. Oudtshoorn staat bekend om de struisvogelboerderijen, dus wij zijn er ook naar een gegaan. Op de boerderij kregen we een rondleiding van een man die lipgloss droeg en een staatje in zn haar had, apart typ, maar de rondleiding was wel leuk! Aan het einde mochten we er ook op een zitten en Paul en ik hebben er ook nog op gereden! Dus was echt hilarisch! Struisvogels zijn nog erg snelle en sterke dieren. Blijkbaar zijn er ook elk jaar wereldkampioenschappen struisvogel racen in Dubai en doen ze daar ook aan mee.
Na het struisvogelrijden door gegereden naar de boerderij waar we vannacht overnachtten. Het was via een mooie route door de bergen. Onderweg was er op een gegeven moment erg veel mist, wat naar rook rook. Ik dacht dat dat niet van een brand kon zijn, maar toen we s'avonds aan het eten zaten zagen we een rand van vuur boven op een berg, er bleek dus wel brand te zijn! Gelukkig was het ver weg. S'avonds hadden we een diner. We zaten aan tafel met 2 jongens die we al een paar keer eerder waren tegen gekomen dus dat was erg gezellig. Als voorgerecht was er soep, die Paul, Clau en ik niet hebben gegeten, als hoofdgerecht struisvogel en als toetje had ik een brandy cake met custerd, wat typisch afrikaans is en super lekker!
De volgende ochtend hadden we een rondleiding op de boerderij om 7:30 s'ochtends. Dit was wel interessant om te horen. Blijkbaar is een witte buffel 20 miljoen rand waar -- 1.4 miljoen euro en hij had zelf een witte struisvogel, en dat is ook zeldzaam. Na de tour hebben we als ontbijt struisvogel ei gegeten, wat best wel lekker was en daarna door gegaan naar Hermanus. Hier hoopten we van de kust walvissen te zien, maar dat is jammer genoeg niet gebeurd... Dus zijn we naar de pinguins gegaan! Die zijn echt schattig en er waren er zo veel en het was echt super leuk om die te zien. Het enige nadeel was dat het toen we daar waren begon te regen dus we waren helemaal nat en ik heb geen jas bij me... Maar het was wel leuk!
Daarna zijn we terug naar het guesthouse gegaan en even opgewarmd, we hadden elektrische dekens/matrassen! Hier had mama alleen wel een acute voedselvergiftiging...., dus werd ze ziek en is niet mee gaan avond eten. Terwijl dat mama zielig in bed ziek lag te zijn, zijn papa, Paul, Clau en ik wat gaan eten. Als voorgerecht hadden we springbok en krokodillen carpachio. Krokodil is wat taaier en het was wel ok, maar ik zou het niet nog eens bestellen. Als hoofdgerecht had ik wrattenzwijn en daarna ook nog een toetje. Het was erg lekker!
De volgende ochtend was mama al een klein beetje beter dus gingen we kijken of dat het nog mogelijk was om te kajakken, want dat hadden we geboekt, maar de zee was te ruw, dus kon dat niet...
Dus gingen we door naar Kaapstad. Daar zijn we naar de tafelberg gegaan, want het was nu nog mooi weer en het zou gaan regenen van het weekend. Dus toen we daar waren was het druk met autos dus papa had ons boven afgezet en hebben we daar even gewacht op papa. Toen papa er was wilden we een kaartje gaan kopen alleen er bleek een hele lange rij te staan, van minstens een uur tot aan de kaartjes en dan nog 20min voor de lift naar boven. Dus dat vonden we beetje lang, dus weer naar de auto gegaan en in het 'stadscentrum' wat rond gelopen en daarna terug naar ons guesthouse. S'avonds wat gegeten en daarna gaan slapen.
De volgende dag hebben we om 7:30 ontbeten en daarna naar de opstap punt van de boot voor Robben eiland gegaan. Alleen hij bleek niet te gaan, want de zee was te ruig... Niet echt geluk dus. Er was een mall in de buurt, dus daar even rond gekeken. Daarna hebben we de hop on hop off dus genomen en een tour rond de stad gedaan. Dit was wel leuk, want dan krijg je nog wat te horen over de stad. Na dit rondje hebben we wat gegeten bij een food market. Hier waren allemaal verschillende kraampjes waar je eten kon kopen en dit was erg lekker en super gezellig! Hierna terug gegaan naar het guesthouse en even uitgerust, want het was een koude dag. We lopen nu al een hele week in een lange broek en vesten en truien aan. Na dat we uitgerust waren zijn we naar een hele grote mall gegaan en daar nog wat rondgekeken en gekocht.
Hopelijk morgen de tafel berg op en naar Robben eiland!

Ik had geen wifi om het verslag te posten vandaag, dus schrijf nu gelijk even verder.
Vanochtend zijn we om 9uur op de boot gestapt naar Robben eiland. Hier hebben we eerst een bus tour rond het eiland gehad van een man die erg goed kon vertellen. Daarna zijn we de gevangenis in gegaan en hebben we daar een tour en verhaal gekregen van een oud politieke gevangene. Hij had hier van 1984 - 1989 gevangen gezeten. Het was erg boeiend om een verhaal te krijgen van een ex gevangene, want dan krijg je een echte insite van hoe het daar was. Daarna weer terug naar de boot en naar Kaapstad.
S'middags wilden we naar de tafelberg gaan, want het was best ok weer vandaag, alleen de kabelbaan ging niet want het waaide te veel... Dus hebben we nog 2 routes met de hop on hop of bus gedaan. Dit is wel leuk, want dan krijg je nog wat extra informatie over de gebouwen en regio. De tweede route was alleen wat langer dan verwacht, dus waren we pas om 6uur klaar, maar het was wel erg mooi!
We zitten nu in het restaurant en hebben net lekker vis gegeten en zitten nu te wachten op het toetje.

Liefs van ons allemaal xx

• 16 Augustus 2015 - 23:16

Marianne:

Tjonge, wat een lang en mooi verslag. En wat maken jullie veel mee!! Hoop dat Saskia weer een beetje beter is. Geniet nog even en alvast een goede terugreis.Liefs vanuit Apeldoorn

• 17 Augustus 2015 - 10:08

L:

Jonge jonge. Jullie. Lopen wat af. Geen blaren op de. Voeten. En zijn jullie nog. De Tafelberg opgegaan dat zou. Jammer. Zijn. Wat schrijf je leuk. Laura wat hebben jullie. Toch allemaal gegeten. Gansje je heb. Heel wat gezien. Groetjes. Opa en oma Berkhof

K,

• 17 Augustus 2015 - 10:50

Piet En Ria:

Een prachtige reis loopt ten einde. Jullie hebben veel indrukken en kennis opgedaan.
    Goede terugreis gewenst.

• 17 Augustus 2015 - 21:02

Yvonne:

Wederom een prachtig verslag, wij konden zo mooi met jullie mee reizen! Dank je wel hiervoor! Goede reis terug.