Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Guilin, China van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt regen - Reisverslag uit Guilin, China van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt regen

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 Augustus 2017 | China, Guilin

Hoi hoi!

Zondag hebben we om 9:30 ontbeten, want er stond niet zo veel op het programma voor die dag. Na het ontbijt hadden we fietsen gereserveerd, Paul voelde zich alleen nog niet fit genoeg om mee te gaan, dus zijn we met zn 4en gaan fietsen. We hadden geen gids, maar hadden een route op de kaart aangewezen gekregen die we gingen fietsen. Het duurde even voordat we op de goeie weg zaten, maar toen we het eenmaal hadden gevonden was het een mooie route door een prachtig landschap! We fietsten door het plattenland en af en toe kwamen we een 'dorpje' tegen. Het viel ons op dat bijna geen enkel van de huizen in de 'dorpjes' af waren. Overal leek het als of ze nog aan het bouwen waren of dat het nog niet af was. Na 1.5 uur kwamen we aan bij een tussenstop wat een oud dorpje zou zijn en waar we konden lunchen aan de rivier. Het was alleen niet echt een oud dorpje, het zag er net zo uit als de eerdere 'dorpjes' die we al tegen waren gekomen. De lunch was ook niet zon succes. We hadden eten besteld en normaal zijn ze in China erg snel met het eten, maar na 45min hadden we nog niks, dus we vroegen of het bijna klaar was en de mevrouw zei dat de aardappelen bijna klaar waren voor een van de gerechten, en dat er verder nog niks klaar was. We vonden het allemaal een beetje te lang duren want we hadden ook gewoon noodels en rijst besteld en als dat nog niet in 45min klaar kon zijn was het wel goed. Dus we hebben verder ons rondje afgefietst tot we weer bij het hotel waren. Toen we eenmaal bij het hotel weer waren, waren we allemaal erg bezweet en hadden we honger! Het was weer best benauwd die dag. We zijn het zwembad in gesprongen en hebben eten bij het hotel besteld. Toen begon het jammer genoeg erg hard te regenen dus zijn we naar onze kamers gegaan. S'avonds was het weer droog en voelde Paul zich ook weer goed dus zijn we nog de stad in gegaan. Hier hebben we eerst een tijdje over de markjes gelopen en hebben we nog verschillende souveniertjes gekocht. We hebben nog lekker wat gegeten en daarna weer terug naar het hotel gegaan en geslapen.
De volgende dag miezerde het al een beetje tijdens het ontbijt, maar we wilden toch graag nog wat van de natuur zien dus zijn we eerst met een busje naar een berg gereden. Het was een uur rijden en onderweg begon het al harder te regenen. Onderweg zagen we wel weer mooie landschappen langs komen! Aangekomen bij de bergen konden we de berg ook op maar door de regen was het bewolkt en nat dus hebben we besloten dit niet te doen. Dit ook omdat we naar een show zouden gaan s'avonds en deze verplaatst was naar 4uur en we anders niet optijd terug zouden zijn. Na de berg zijn we nog naar een theeplantage geweest. Hier hebben een rondje gelopen. Helaas hadden we geen gids, wat wel jammer was want die had ons waarschijnlijk wat meer kunnen vertellen over hoe het allemaal werkt met het oogsten en droog proces. Het miezerde ook weer een beetje dus na een kort rondje hebben we bij het restaurant wat gegeten. Hier hebben we ook wat verschillende theeen mogen proeven. Tijdens het eten begon het te stort regenen, echt heel veel en heel hard! We hebben er maar wat langer gezeten omdat we niet zeker wisten of onze chaffeur wel verder kon rijden en hij geen engels kon om het te vragen. Op een gegeven moment heeft hij aangegeven dat het geen probleem was en zijn we in de regen terug naar het hotel gereden. Bij het hotel aangekomen kregen we ook te horen dat door de regen de show van savonds ook niet door ging jammer genoeg. We zijn dus bij het hotel gebleven en hebben nog wat spelletjes gedaan en gegeten. Claudia voelde zich die avond niet zo lekker dus het was wel fijn dat we het beetje op het gemakje konden doen.
Dinsdag werden we om 9uur opgehaald door de taxi die ons naar Ping'an zou brengen. Het was 4uur rijden en onderweg heeft het niks anders gedaan dan geregend, en niet zon beetje ook. Er waren soms enormen plassen op de weg en de rivieren stonden ook erg hoog als ze niet al overliepen!
Het verkeer hier in China is daarom ook niet al te best. Ze rijden vrij gevaarlijk: ze halen vaak in waar wij zouden denken dat is niet nodig en blijf er maar nog even rustig achter rijden. Daarnaast toeteren ze ook erg veel, om gek van te worden! Ze toeteren om aan te geven dat ze iemand inhalen, of als er een slecht zichtbare bocht is om aan te geven dat ze er aan komen of om aan te geven dat autos of brommers door moeten rijden terwijl dat gewoon niet kan omdat ze allemaal stil staan. Erg vervelend! Zo rijden onze chaffeurs ook elke keer.
Na 4uur kwamen we aan bij de parkeerplaats van Ping'an. Het was nog niet doorg. We wisten dat we nog 20min naar boven moesten lopen om bij ons hotel te komen. Onze chaffeur begon alleen te bellen en op een gegeven moment kregen we de lokale agent aan de telefoon, het bleek dat het pad waarover we naar boven hadden moeten lopen door een aardverschuiving weg was, dus we konden niet boven komen en er moest dus iets anders geregeld worden. Na wat telefoontjes bleek dat we Ping'an gewoon moesten overslaan en dat we terug naar Guilin gingen rijden. Het was ondertussen 1uur dus onderweg hebben we nog even gelunched. Na 2.5 uur kwamen we aan bij ons hotel in Guilin. We hadden onderweg ook nog even de reisorganisatie gebeld in Nederland om met hun te regelen wat we het beste konden doen. We hebben uiteindelijk besloten en geregeld dat we morgen om 2uur al naar Hong Kong door gaan en dat we daar dan een extra dag hebben. Papa is nog naar het station gegaan om de trein kaartjes te ruilen en nadat hij terug was hebben we weer lekker indiaas gegeten en nog even door de straatjes gelopen in de buurt van ons hotel.
Het is jammer dat we niet meer naar Ping'an gaan, want hier hadden we anders morgen een trekking door de reisvelden gehad met gids, maar het ligt allemaal buiten onze handen dat het niet door gaat. Het is wel erg fijn dat de reisorganisatie elke keer zo snel een oplossing voor ons kan regelen met het vervoer en hotels!

Liefs van ons vijven!

• 15 Augustus 2017 - 17:01

Marianne:

Het blijft steeds een verassing of je door al het natuurgeweld de volgende plaats wel kan halen. Wel heel fijn dat Riksja het voor jullie gaat regelen en een dag langer in Hongkong is ook geen straf, heel veel plezier:)

• 15 Augustus 2017 - 17:01

• 15 Augustus 2017 - 17:02

• 15 Augustus 2017 - 17:10

Wilma:

Spannende week hebben jullie achter de rug! Heel veel plezier in Hongkong!

• 15 Augustus 2017 - 17:10

Wilma:

Spannende week hebben jullie achter de rug! Heel veel plezier in Hongkong!

• 15 Augustus 2017 - 20:55

Yvonne:

Heel veel plezier in Hongkong!

• 15 Augustus 2017 - 22:48

Sabine:

Jullie maken wat mee zo zeg! Veel plezier in Hongkong!

• 16 Augustus 2017 - 15:09

Ria Van Keulen:

Volgens mij is deze CHINA- reis tevens een test in flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
    Veel plezier in de laatste dagen.