Treinen, Pingyao, treinen, Xi'an - Reisverslag uit Xincheng, Taiwan van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu Treinen, Pingyao, treinen, Xi'an - Reisverslag uit Xincheng, Taiwan van Laura Berkhof - WaarBenJij.nu

Treinen, Pingyao, treinen, Xi'an

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Augustus 2017 | Taiwan, Xincheng

Hallo!

Vrijdag om 8:30 werden we opgehaald met een busje die ons naar het trein station bracht. Daar vertrok om 10:30 de trein naar Pingyao. De reis duurde 4 uur. Onderweg hebben we wat gelezen, serie gekeken, muziek geluisterd of een spelletjes gespeeld op onze telefoon/iPad. Onderweg zagen we het Chinese landschap langs ons voorbij gaan. Het was erg afwisselend: we reden langs steden, langs bergen, en langs vlakken vlaktes, allemaal erg mooi om te zien! Aangekomen in Pingyao werden we met een busje naar ons hotel gebracht. We hadden gedacht dat Pingyao 'maar een klein plaatsje zou zijn' maar dat viel toch wel mee. Het is nog een vrij grote stad met daarin een oude binnenstad met een muur er om heen. In deze oude binnenstad was ook ons hotel. In de binnenstad wordt het autoverkeer beperkt, want de straten zijn vrij smal en er lopen veel mensen. Het hotel is een mooi Cordyard hotel vlak bij de winkelstraat. De kamers zijn erg speciaal: ze hebben een nisje waar een matras ligt waar Paul, Claudia en ik met zn 3en in slapen en papa en mama met zn 2en, daarnaast is de badkamer vrij klein en is de douch in het midden van de badkamer dus als je douched wordt ongeveer alles nat. Na aankomst zijn we naar de winkelstraat gegaan waar allemaal kraampjes waren die allemaal, ongeveer dezelfde, spullen verkochten. We zijn ook de stadsmuur opgegaan en konden we over de oude stad heen kijken. Daarna hadden we, vooral ik, zin in westers eten, dus zijn we naar een westers restaurant gegaan waar we lekker wat hebben gegeten. In het restaurant waren nog 5 westerse mensen, waarvan 3 Nederlandse gezinnen haha. Na het eten hebben we nog een spelletje gespeeld in het hotel en zijn we weer optijd gaan slapen.
De volgende dag, zaterdag, werden we s'ochtends om 8:30 opgehaald door onze gids met wie we naar het Qiao family cordyard en een tempel gingen. Dit was erg interessant omdat de gids redelijk goed Engels kon dus daardoor veel kon vertellen en onze vragen kon beantwoorden! In de Qiao family cordyard heeft hij veel verteld over de Chinese gewoontes en gebruiken in architecuur. Zo kwamen we er achter dat de Chinesen goed nadenken over hoe ze iets bouwen en wat voor materialen en patronen ze gebruiken en dat er allemaal betekenissen achter zitten. Hier, en ook in de tempel, heeft de gids ook wat verhalen verteld over de geschiedenis, allemaal erg boeiend! Na de tour zijn we Pingyao weer ingegaan waar Paul en Claudia een vissen badje voor hun voeten hebben gedaan en papa, mama en ik een massage. Mama enkel een voet massage en papa en ik ook een rug/nek/hoofd massage er bij en iets wat scrubbing heet. We kenden dit niet, maar de vrouwen zeiden dat dit erg goed voor onze rug was. Het voelde best wel lekker, maar achter af hebben we er een rug met lichte blauwe plekken aan over gehouden die nog niet helemaal weg zijn... Hierna op aanraden van de gids bij een Chinees restaurant gegeten wat erg lekker was en daarna weer terug naar het hotel, spelletje gespeeld, en gaan slapen.
De volgende dag werden we om 9:00 pas opgehaald, wat een luxe, konden we heel klein beetje langer slapen! Het busje heeft ons naar het trein station gebracht, waar de trein ons om 10:00 in 3 uur naar Xi'an reed. Op het trein station moesten onze koffers weer door een scan gaan en bij papa en mama moesten ze er even in kijken. Bij papa bleek zn zakmes het probleem te zijn, wat hij gewoon mocht houden, en bij mama maa strijkijzer/fohn... dit mocht ze ook gewoon houden, maar we vonden het allemaal erg grappig dat mama gewoon een strijkijzer mee heeft! En mama maar afvragen hoe het kan dat we zoveel spullen mee hebben.. De reis verliep verder het zelfde als de reis naar Pingyao, het landschap onderweg verschilde ook niet veel. In Xi'an zijn we weer opgehaald en naar ons hotel gebracht. Het hotel is een 'normaal' hotel, en erg fancy! Paul, Claudia en ik hebben een erg grote kamer! Na aankomst hebben we bij de Mac Donalds snel even wat gelunched en zijn daarna naar de Drum tower gegaan en daarna dachten we dat we met zelfde ticket ook naar de Bell tower konden gaan, maar dat helaas niet, dus enkel van de buitenkant gezien. De torens waren weer erg mooi gebouwd en versierd! Hierna wilden we nog even in een winkelcentrum kijken, maar dit was vooral luxe merken, dus maar besloten om wat te gaan eten. We hebben uiteindelijk een super lekker restaurant gevonden waar in het midden van de tafel een kleine bbq stond en we konden zelf vlees en groenten bestellen die een vrouw vervolgens voor ons bakte. Het smaakte allemaal erg goed! Na het eten zijn Paul, Claudia en mama terug naar het hotel gegaan en hebben Paul en Claudia gezwommen, want ons hotel heeft eindelijk een zwembad! Papa en ik zijn nog naar een dessert zaak gegaan waar we nog wat Chinese toetjes hebben geproefd, onder andere ook een met Durian want dat zie je hier veel, maar we zijn allebei tot de conclusie gekomen dat dit niet echt ons ding is. De andere toetjes waren met mango en die waren wel lekker. Hierna ook wij terug naar het hotel gegaan en we gaan zo weer slapen allemaal om morgen naar het terracotta leger te gaan, erg benieuwd hoe dat gaat zijn!
Verder zijn we als Nederlandse mensen nog steeds een hele bezienswaardigheid in China en worden we nog steeds veel bekeken en gefotografeerd, gevraagd of ongevraagd...

Liefs van ons vijven!

• 06 Augustus 2017 - 16:11

Yvonne:

Weer een geweldig verslag! Wij nemen ook vaak een strijkijzer mee! Graag ook wat etens foto's ben erg benieuwd

• 06 Augustus 2017 - 22:01

Henk:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin.
    En die Paul boft maar.....met 2 mooie vrouwen in bed

• 06 Augustus 2017 - 22:31

Marianne:

Mooi verslag, wat een totaal andere wereld. Toch fijn voor jullie dat er ook wel wat anders te eten is dan chinees. Die durian, Eliza en ik hebben dat ook geprobeerd in Sumatra. Ik vond het afschuwelijk smerig, Eliza was flinker en heeft er wat meer van gegeten.